Isnin, 3 Januari 2011

Izinkan Kupergi [Full Version]

Suasana didalam rumah kayu jati dua tingkat itu sungguh riuh-rendah. Sanak saudara yang dekat mahupun jauh turut sama datang untuk membantu membantu Aliesya menyempurnakan persiapan majlis perkahwinannnya. Walaupun lebih kurang tiga bulan lagi detik bersejarah itu akan berlangsung, ibu dan ayahnya begitu beria-ia untuk melaksanakan persiapan sesempurna untuk anak bongsu mereka. Namun wajah Nur Farra Aliesya langsung tak bersemangat. Bukannya tak bersyukur, tetapi... hmm...
Maisara memandang wajah adik perempuan kesayangannya lantas memaut lembut tangan Aliesya dan memimpin adiknya kedalam bilik. Menyepikan diri seketika daripada keriuahan suasana. Masuk saja ke bilik, Aliesya terus duduk di sofa. Dia menantikan perkataan yang bakal terucap dari bibir kakaknya.
"Aliesya?" Tegur Maisara bila melihat adiknya kembali mengelamun.
"Kak, tolong Aliesya. Aliesya taknak kahwin kak. Aliesya rindukan Mikail."
Maisara terkejut bukan kepalang.
"Mikail? Siapa tue? Akak tak pernah dengar pun nama dia?" Soal Maisara kebingungan. Dia betul-betul pelik. Sangkanya, adiknya ini akan melangsungkan perkahwinan bersama jejaka yang dicintainya.
"Mikail is the one that i love so much. Dia cinta pertama Aliesya. He's a part of my soul, kak. Tapi, ibu dan ayah tak merestui cinta kami. Ibu dan ayah halau Mikail masa Aliesya nak perkenalkan pada mereka, Aliesya terkilan."
Maisara mengurut dada. Sepanjang menghabiskan pengajian di luar negara, dia langsung tak diberitahu mengenai hubungan cinta yang dijalinkan oleh Aliesya dan Mikail. Yang dia tahu, ibu dan ayah begitu berkenan dengan seorang pemuda bernama Ariff. Dan mereka menyatakan bahawa perkahwinan yang bakal dilangsungkan ini juga adalah atas dasar cinta.
"So, thats mean you dont ever know about Ariff before this?"
Aliesya mengangguk laju. Air matanya hampir menitis.
"Aliesya hanya tahu pasal Mikail Solihin Bin Uthman. Tapi sekarang Aliesya tak dapat jumpa Mikail lagi." Aliesya mula teresak-esak.
Maisara memeluk adiknya. Dia memahami apa yang dirasakan oleh adiknya.


Mikail memandang sepi telefon bimbitnya. Tiada kedengaran lagi bunyi ceria seperti selalu. Dia tahu, hanya tinggal beberapa purnama sahaja lagi Aliesya bakal menjadi seorang isteri. Isteri kepada seorang lelaki yang langsung tidak dikenali mahupun dicintai oleh gadis itu.
Begitu payah untuk Mikail merelakan pemergian gadis itu kepangkuan lelaki lain. Amat sukar bagi dia menghadapi perpisahan ini. Bertahun menyulam cinta, membina tembok percaya tetapi kini segalanya musnah sekelip mata. Tiada sepicing pun keindahan cinta dalam dakapan jiwanya. Yang tinggal hanyalah debu-debu mimpi yang berderaian. Dalam menungan, tiba-tiba kedengaran telefon bimbitnya menyanyi. Mikail terpana.
Aliesya telefon!! Harus diangkat ataupun tidak? Dia mengeluh sendiri.

Kali pertama dia membiarkan panggilan dari gadis tersebut berlalu sepi. Sangkanya, Aliesya berhenti memanggil, namun ternyata dia silap jangkaan. Gadis itu terus juga menghubunginya berulangkali.
"Helo Mikail" Suara serak gadis itu memilukan hatinya. Mikail cuba sedaya-upaya mengawal inotasi.
"Ya,Aliesya."
Sepi dihujung talian. Mikail menahan sebak di dada. Aliesya terlebih dahulu menitiskan air mata. murah benar manik jernih itu menyapa pipinya. Amat payah hendak mentafsirkan rasa hatinya kala ini. Pilu teramat sangat apabila suara Mikail menyentuh pendengarannya setelah hampir dua bulan tidak bertemu.
"Kenapa lambat angkat? Lama saya tunggu awak." Esakannya pecah jua. Tak terdaya lagi menahan empangan air mata. Aliesya terduduk di lantai.
Mikail mengetap bibir. Masih melawan air mata dari menyentuh pipi.
"Dalam bilik air tadi. Tak dengar bunyi handphone. Ada apa awak called saya malam-malam macam nie?"
Nadanya berubah tegas. Mikail tak mahu menggoyahkan pendirian gadis yang paling dicintainya. Dia amat mengeti betapa tingginya nilai cinta ibu bapa terhadap anak-anak. Meski segunung permata dilonggokkan tetap takkan dapat menyamai kasih ibu bapa.
Aliesya sungguh bertuah. Sebab itulah dia akur sahaja terhadap penentangan ibu dan ayah Aliesya terhadap cinta mereka. Dia tidak mahu mengguris hati orang tua, juga takkan sekali-kali mengajar Aliesya mengingkari kehendak ibu bapa. Perkahwinan sungguh mulia dan Aliesya melakukannya atas kehendak ibu dan ayahnya. Mikail redha meskipun bukan dirinya menjadi pilihan.
"Mikail, saya terlalu rindukan awak. Saya sedih sangat. Saya teringin nak jumpa awak. Kalau boleh sekarang jugak."
Mikail tersentak mendengar permintaan Aliesya. Hatinya sudah nekad. Dia takkan sekali-kali menuruti permintaan Aliesya.
"Awak jangan buat lawak boleh? Cik Nur Farra Aliesya, awak boleh berfikir seperti orang dewasa yang matang kan? Jadi awak kenanglah pengorbanan ibu bapa awak membesarkan awak. Keperitan ibu awak berjuang melahirkan awak. Takkan semata-mata sebab orang macam saya ni awak nak buang mereka? Tak adil, Aliesya. Mereka dah membesarkan awak, dah tentu mereka mengharapkan segala yang terbaik buat awak. Awak tak terfikir ke? Mana tahu kalau saya kahwin dengan awak semata-mata nakkan harta keluarga awak? Awak boleh jamin ke saya nie terlalu baik? Awak tak fikir ke kemungkinan saya akan tinggalkan awak lepas kahwin?" Tukas Mikail sesungguh hati.
Hanya Tuhan saja yang tahu perasaannya bila perlu berbicara demikian dan dia amat pasti tentunya Aliesya amat terluka dengan kata-katanya.
"Cukup Mikail!! Awak nak suruh saya sangsi pada awak setelah segala kebaikan awak tunjukkan pada saya? Awak nak saya ragu terhadap cinta awak sedangkan awak bermati-matian mempertahankan perasaan tersebut sepanjang kita bersama? Awak tak pandai berlakon, Mikail. Tak pandai." Suara manja Aliesya tenggelam dalam esak tangisnya.
Mikail tak terdaya lagi menahan air mata. Sesungguhnya dia bukan pelakon terbaik.
"Maafkan saya. Aliesya. Saya tengah keraskan hati saya sekarang ni. Saya taknak awak hampakan harapan ibu bapa awak. Tak elok musnahkan kepercayaan mereka terhadap awak. Mereka terlalu berjasa terhadap awak berbanding saya. Merekalah yang membawa awak mengenal dunia. Apa yang ada pada saya, Aliesya? Saya tiada harta, tak kenal siapa ibu dan ayah saya. Saya cuma ada pelajaran untuk membela hidup saya dan mengubah masa depan saya kelak. Tak berbaloi awak pertaruhkan hidup awak untuk saya."
Mikail memutuskan talian. Aliesya terkedu. Tetapi Nur Farra Aliesya tetap percaya bahawa Mikail Solihin ditakdirkan untuknya.
Mikail menanggalkan bateri dan mencabut SIM cardnya. Dia mahu tenteramkan hati yang tak keruan. Menenangkan minda yang bercelaru.
Nur Farra Aliesya.
Mikail tak tahu bilakah nama itu akan terpadam dari memenuhi hamparan kalbunya! Wajah manis yang sedap dipandang mata dengan ketinggian sederhana. Gadis itu anggun dengan kerundung di kepala.

Mikail berpusing ke kiri dan kanan menukar posisi tidurnya. Dia susah hendak melelapkan mata. Kepalanya terasa sakit sementelah badannya berpeluh-peluh. Kawan sebiliknya, Ikhwan terbangun bila menyedari katil bergegar. Dalam mamai, dia memetik suis lampu. Ikhwan melompat turun dari katil atas. Dia menggerakkan badan Mikail yang masih berguling ke kiri dan kanan.
"Mikail, kenapa nie?"
Pertanyaan Ikhwan dijawab dengan kerutan wajahnya. Wajah kulit kuning langsatnya tampak begitu pucat.
"Tunggu kejap. Aku ambil panadol."
Seketika kemudian, Ikhwan kedapur dan mengambil dua biji panadol bersama segelas air masak. Dia merangkul bahu Mikail dan memberikan ubat kepada sahabatnya itu.
"Terima kasih, Ikhwan. Kepala aku sakit sangat. Macam nak demam pun ada.
Ikhwan mengangguk faham. Dia bimbang dengan tahap kesihatan Mikail yang kurang berselera makan sejak putus cinta. Dia mengerti bahawa payah luka parah dihati Mikail akan sembuh. Hanya masa jadi penentu.
"Kau rehat elok-elok. Kalau tak larat esok ambillah mc." Cadang Ikhwan.
Mikail menggelengkan lemah.
"Sikit je ni, lagipun dah final year. Aku taknak tertinggal subjek." Balasnya sebelum memejamkan mata.
Mikail mengambil keputusan untuk menghadiri kuliah juga meskipun badannya terasa hangat. Dia terpaksa memakai baju panas memandangkan kulitnya begitu sensitif. Bila bayu menyentuh lembut kulitnya, dia terasa begitu dingin.
Kepalanya masih berat. Namun dia gagahkan jua demi menuntut ilmu. Sehinggalah tiba gilirannya untuk mengambil markah kuiz. Mikail merasakan badannya ringan semacam. Pandangannya berpinar. Jejaka tinggi lampai ini cuba untuk berpaut pada kerusi, namun dia lemah lutut. Mikail hilang keseimbangan lalu pitam.
Dalam separuh sedar, Mikail dapat merasakan suatu objek halus runcing ditusuk kedalam kulitnya. Dia ingin menepis namun tangannya lemah untuk diangkat.
"Itulah kau degil. Aku suruh berehat, kau taknak. Demam tu dah melarat. Nasib baik tumbang depan kami, kalau kat tengah jalan macam mana?" Bebel Ikhwan tanpa dapat ditahan lagi.
Mikail cuma tersenyum lemah.
"Kau jangan bimbanglah, Ikhwan. Aku demam sekejap je. Nanti baiklah. Doktor pun dah bagi kebenaran untuk aku keluar wad." Mikail tertunduk. Tiba-tiba dia terbayangkan betapa bimbangnya Aliesya setiap kali dirinya jatuh sakit. Wajah gadis itu cukup untuk menenangkannya.
"Hanya Tuhan yang tahu betapa aku rindukan dia." Ujar Mikail didalam hati.
Mikail tak puas-puas menatap bingkai gambar bermotifkan lambang hati itu. Tersisip elok potret mereka berdua. Wajah manja Aliesya disamping dirinya yang sedang bergelak ketawa membuatkan kerinduannya terhadap gadis itu semakin kuat mencengkam.
Betapa indahnya detik tersebut untuk dilupakan. Mikail pasti, selagi nyawa dikandung badan selagi itulah kasihnya tak pernah surut. Ibarat lautan yang tak pernah kering. Mikail menghela nafas panjang. Dia termangu seketika.
Entah wajar ataupun tidak tindakannya kali ini? Namun dia nekad. Biarlah malam yang gelap dengan langit yang kosong tanpa sebutir bintang ini bakal menjadi saksi segalanya.
Dia menanti dengan penuh sabar. Mikail tak putus-putus berdoa agar taliannya bersambut.
"Assalamualaikum." Mikail memberi salam sesopan mungkin.
"Waalaikumsalam, Mikail. Ya Allah! Hanya Tuhan saja yang tahu betapa saya rindukan awak. Rindu sangat. Awak sihat? Dah makan?
Aliesya menuturkan soalan bertalu-talu. Andai dapat ditatap wajah Mikail, pasti dia dapat melihat garis-garis duka pada seraut wajah tenang itu. Pipi jejaka itu mungkin berubah cengkung. Sungguh! Dia terlalu rindu untuk menatap senyuman Mikail, apalagi mendengar gelak ketawa insan yang terlalu dikasihi itu.
"Aliesya, saya belum makan, sekejap lagi saya makan. Saya minta maaf kalau selama nie saya banyak sakitkan hati awak. Saya terlalu sayangkan awak. Saya harap persahabatan kita kekal sehingga ke akhir hayat. Bila kahwin nanti, awak dah ada tanggungjawab. Awak tak boleh fikirkan pasal saya lagi, jangan terlalu mengingati saya, pentingkan suami awak dalam setiap perkara yang awak lakukan. Sebagai isteri solehah, jadikan suami awak sebagai keutamaan.
Aliesya teresak-esak di hujung talian. Mikail turut tersedu-sedu. Air matanya mengalir laju.
"Saya tak boleh lupakan awak. Saya mesti teringatkan pasal awak. Awak terlalu indah untuk saya lupakan. Awak tahukan kasih sayang saya tiada dua atau tiga. Hanya awak dalam hati saya."
"Sudahlah sayang, izinkan saya pergi. Terimalah hakikat, kasih ini bukan milik kita. Cinta Aliesya tak tertulis buat Mikail."
Buat kesekian kalinya, Mikail mematikan talian. Dia terjelepok di sisi katil tanpa dapat menahan air mata membasahi pipi. Tinggal dua bulan lagi Aliesya bakal melangsungkan perkahwinannya. Meskipun tempoh itu kedengaran singkat, Mikail sendiri tak tahu setakat mana ketabahannya untuk terus menongkah ombak gundah ini. Dia perlu meninggalkan Aliesya lebih awal sebelum Aliesya mengubah pendirian. Dia tak mahu Aliesya berbelah bahagi untuk menjadi isteri kepada Ariff. Dia tak mahu...


Bagai nak terbuntang biji mata Aliesya memandang nombor yang terpapar di skrin telefon bimbitnya. Dia menyelitkan telefon bimbit dibawah sofa namun tetap tak henti-henti berbunyi. Memekakkan telinga je.
"Helo! Awak nak apa ha?" Soal Aliesya kasar. Lelaki ini memang sengaja mematikan moodnya.
"Cik adik, yang awak garang sangat ni kenapa? Awak kan tunang saya. Ada ke perempuan layan tunang mereka macam nie?" Ujar Ariff lembut. Cuba berdiplomasi.
"Masa bila pulak saya disahkan menjadi tunang awak ni? Dalam mimpi pun tak pernah tau." Balas Aliesya bersahaja.
"Apa-apa jelah, Aliesya. Esok saya nak jumpa awak? Pukul 10.00 pagi. Mesti datang, tunggu saya depan pagar rumah awak." Ariff bersuara tegas. Sengaja mahu memancing reaksi Aliesya.
"Awak tak reti bahasa ke? Saya tak kuasa nak jumpa awaklah!" Bentak Aliesya. Dia mematikan talian.
Sejak kebelakangan ini anginnya ternyata kurang baik. Lantaklah, sudah beberapa kali Ariff ingin menemuinya. Dia menolak mentah-mentah.
Ariff termangu memandang telefon bimbitnya. Kenapalah bakal isterinya ini sering naik angin. Apa agaknya kesilapan yang telah dia lakukan? Dia menggeleng seketika kemudian tergelak kecil. Hari esok tak mungkin Aliesya ada apa-apa alasan lagi. Makcik dan pakcik tentu akan berikan sokongan terhadapnya.

Mikail mencapai sekeping kertas kumal dan sebatang pen hitam. Malam ini dia mesti meluahkan segala derita yang terpendam di lubuk hatinya. Hanya tinggal seminggu! Ya, seminggu... Aliesya bakal menjadi milik orang dan Mikail perlu bersedia untuk menghadapi segalanya. Dan coretan duka ini hanyalah untuk dirinya sahaja.
Dia tiada kekuatan untuk dikirimkan kepada insan disana...

Buat insan yang paling ku cintai,

Apa khabar Aliesya? Mikail disini macam biasa. Hari-hari Mikail dah tak lagi berseri sepertimana sewaktu kita masih bersama-sama asyik menyulam cinta. Aliesya mesti berdebar, kan? Menghitung detik bergelar ratu sehari. Tapi sayang bukan Mikail yang bakal menggenggam tangan tok kadi, meyakinkan wali bahawa Mikail pilihan terbaik buat Aliesya. Mikail tak mungkin dapat tersenyum tatkala mengenangkan hari bahagia Aliesya hampir tiba.
Setiap waktu yang berlalu, bagaikan menghambat Mikail. Tak tahu kenapa. Mungkin cintaku buatmu terlalu dalam, Aliesya. Mikail terpaksa terima bahawa bukan Mikail yang bakal memegang erat jemari Aliesya dan tersenyum bahagia disamping Aliesya diatas pelamin yang dihias indah kelak.
Pergilah Sayangku, Bermula Semula, Semangat Cintaku, Membara Kerana Dia. Tiada Niatku...

Sekeping hati ini
Telah kuserahkan buatmu
Dari saat bermula
Detik perkenalan
Hingga terciptanya
Perpisahan
Yang tidak pernah
Aku bayangkan
Sambutlah rindu ini sayang
Semoga mekar kasih terhadapnya
Bawalah cinta pergi
Dengan keluhuran
Seputih salji
Selamilah hamparan kasih
Hapus semua gundah

- Akan Kuintai Bahagiamu Dari Jauh, Sayang -



"Macam mana dengan VISA? Kad Pengenalan? Semua dah ada?" Soal Ikhwan penuh prihatin. Dia memahami sesuatu. Sesungguhnya Mikail tak mampu untuk berdepan dengan saat-saat yang bakal meruntun hatinya. Sahabatnya ini langsung tak bersedia untuk berada di Malaysia semasa Aliesya dan Ariff disatukan kelak. Dia lebih rela menghabiskan masa di Korea daripada menghadiri majlis tersebut.
"Kau jangan bimbanglah, Ikhwan. Aku dah settlekan semuanya. Dah sampai masanya untuk aku naik flight. Kau jaga diri elok-elok. Aku tahu apa yang sedang aku lakukan, Ikhwan. Kau jangan lupa bagi hadiah kahwin Aliesya yang aku tinggalkan tu."
Ikhwan mengangguk perlahan.
"InsyaAllah Mikail."
Mereka berpelukan seketika. Ikhwan menepuk-nepuk belakang Mikail. Agak lama sebelum melepaskan sahabatnya menuju ke arah balai berlepas.
"Mana Aliesya ni? Lambatnya! Nak jumpa Mikail ke tak?" Rungutnya dalam hati.
Semalam dia telah memberitahu gadis itu mengenai pemergian Mikail ke Korea. Dia ingin mereka bertemu sebelum Aliesya mendirikan rumah tangga. Kini, rancangannya tidak menjadi. Ikhwan duduk di bangku. Lahir keluhan hampa dari mulutnya.

Aliesya merentap pautan jemari Ariff. Dia berlari selaju yang mungkin, mengejar masa untuk menatap wajah yang sekian lama dirindui. Setelah puas memujuk Aliesya, akhirnya Ariff akur dengan permintaan tunangnya untuk bertemu Mikail. Jika Ariff enggan, Aliesya tak mungkin akan mengahwininya. Meski terpaksa, dia memandu juga ke KLIA semata-mata untuk memenuhi hasrat Aliesya. Jauh disudut hati, Ariff teringin melihat bagaimanakah gerangan Mikail yang terlalu dipuja oleh Nur Farra Aliesya? Adakah sesegak dirinya?
Ikhwan terkejut bukan kepalang melihat kehadiran Aliesya ditemani oleh seorang lelaki berwajah kacukan. Dia mengetap bibir.
"Mana Mikail?" Soal Aliesya cemas. Dia mengurut dada.
Ikhwan membulatkan mata.
"Baru sekarang kau sampai? Habislah, Aliesya. Mikail dah naik flight. Tak tahu bila kau akan jumpa dia lagi." Luah Ikhwan geram. Dia betul-betul bengang apa lagi setelah melihat wajah sombong Ariff. Langsung tiada riak wajah bersalah.
"Nah, ambik ni. Mikail bagi."
Ikhwan berlalu setelah menyampaikan hadiah perkahwinan itu kepada Aliesya. Tanpa menghiraukan renungan tajam Ariff, Aliesya terus membuka bungkusan hadiah tersebut. Sehelai selendang berwarna ungu lembut berserta sekeping kad. Ringkas saja tulisannya.
"Buat sahabat yang paling Mikail sayangi, tunggu kedatangan Mikail nanti. Mikail taknak kempunan nasi minyak Aliesya"
Air hangat mula bertakung dikolam matanya. Aliesya terhinggut-hinggut menahan tangis. Ariff menarik tangan gadis itu. Langkahnya dipercepatkan. Dia mengetap bibir. Entah marah ataupun hiba. Dia keliru.

"SURPRISE" Suara yang menyapanya dari belakang cukup untuk membuatkan Ikhwan tersenyum lebar. Suara yang begitu dikenalinya.
"Hei, Mikail! Awalnya kau balik?" terus saja Ikhwan melangkah menghampiri Mikail sebelum memeluk sahabatnya seerat mungkin.
"Aku kan Mikail Solohin, apalah kau nie?" Mikail tergelak.
Ikhwan tersenyum lagi. Masih ada persoalan berlegar dikepalanya.
"Aku akan pergi esok. Janji mesti ditepati. Aku nak tengok Aliesya dan Ariff bersama." Ujar Mikail bersungguh-sungguh.
Bagai memahami perkara yang mengasak fikiran Ikhwan, Mikail terlebih dahulu menjelaskan perkara sebenar. Ikhwan menepuk bahu Mikail. Dia lega kerana sahabatnya ini mampu membuat keputusan yang rasional akhirnya. Tiada permusuhan mengiringi perpisahan mereka. Inilah Mikail, sahabat yang dikenali sejak dulu. Seorang insan yang penuh dengan keikhlasan dan kejutan.

Ikhwan memandang Mikail yang masih lena di tempat tidurnya. Pelik! Biasanya Mikail tak pernah lewat bangun untuk menunaikan Solat Subuh. Apatah lagi hari ini merupakan hari yang begitu ingin diraikan oleh Mikail. Melihat Nur Farra Aliesya diijabkabulkan dengan Ariff Syakir.
Mungkin Mikail terlalu letih kerana semalaman mereka berjaga, menghabiskan masa dengan berborak kosong dan juga bergurau senda. Yang Ikhwan tahu, dia terlebih dahulu dibuai mimpi sementara Mikail masih duduk di meja study. Entah apa yang sahabatnya lakukan, dia pun tak tahu.
"Aku sayangkan Aliesya lebih dari diri aku sendiri, Ikhwan. Aku terlalu cintakan dia. Tak mungkin ada wanita lain yang mampu menggantikannya. Lepas ni aku akan pergi jauh untuk tenangkan hati."
Ikhwan kerut dahi. Lain macam je ayat Mikail.
"Kau jangan bimbanglah, Ikhwan. Aku balik ke Korea semula lepas nie."
Terngiang-ngiang suara Mikail di pendengarannya. Bersungguh-sungguh jejaka itu menyatakan bahawa hebat rasa cinta terhadap Nur Farra Aliesya serta meluahkan keinginan untuk melanjutkan pengajian di negara empat musim itu.
Ikhwan cuba mengacah-ngacah Mikail dengan menghalakan lampu suluh ke muka sahabat karibnya. Biasanya Mikail terus tersedar bila sahaga cahaya lampu menyilaukan wajahnya. Mungkin Mikail tidak mahu mengalah pada kali ini.
Ikhwan tergelak-gelak, namun tiba-tiba jantungnya berdetak laju. Dia mendapatkan Mikail lalu memegang tangan sahabatnya. Terlalu dingin. Mikail juga tidak menyahut bila Ikhwan berkali-kali memanggilnya. Ikhwan terketar-ketar, dia cuba menahan emosi. Dia mengangkat tangan Mikail namun tangan itu terkulai apabila dilepaskan.
"Tidak! Mikail! Bangun Mikail!!" Ikhwan semakin cemas. Dia sukar untuk mempercayai apa yang sedang berlaku kini. Lantas dia melakukan CPR, dengan harapan Mikail tersedar semula daripada pengsan.

Aliesya gelisah. Ariff dapat melihat kelainan pada raut wajah isterinya. Kebimbangan jelas terpancar di wajah Aliesya. Dia cuba untuk menenangkan Aliesya. Upacara persandingan bakal berlangsung sebentar saja lagi.
"Aliesya, janganlah macam ni. Abang tahu Mikail mesti sampai sekejap lagi." Ariff memujuk lembut. Dia mengelus lembut bahu isterinya. Aliesya mengangguk walhal dalam hatinya berdegup kencang seperti merasakan sesuatu yang buruk akan berlaku.

Maisara menahan sebak. Dia berlari keluar dari bilik setelah menerima panggilan dari Ikhwan. Penuh ketenangan, dia membisikkan sesuatu ke telinga Aliesya. Tanpa dapat mengawal emosinya, Aliesya meraung di situ juga. Dia terduduk. Maisara menerpa dan mendakap Aliesya.
"Kak, Mikail kak... Aliesya dah tak dapat jumpa Mikail lagi." Air mata berjuraian membasahi pipi.
Tetamu yang hadir saling berpandangan. Ibu bapa kedua-dua mempelai terkejut melihat perlakuan Aliesya. Puan Aisyah tunduk sugul. Rasa bersalah menerpa kalbu kerana menghalang niat baik jejaka itu menyunting anak gadis mereka suatu masa dulu. Kini jejaka itu telah meninggal dunia.
Puaskah hati mereka? Adakah pintu kemaafan masih terbuka buat mereka? Tanpa menghiraukan tetamu yang mula membuat andaian masing-masing, Puan Aisyah memeluk Aliesya dan berusaha meredakan tangisan anak bongsunya. Belakang badan Aliesya diusap-usap.
"Ibu, Mikail dah tak ada, bu. Aliesya nak jumpa Mikail, Ibu. Please Ibu. Aliesya rindukan Mikail." Tubuhnya menggigil. Suaranya tenggelam dalam esak tangis.
"Ibu minta maaf sayang, Ibu bersalah."
Mendengar ucapan yang terzahir dari mulut ibunya, semakin deras air mata membasahi pipi.
"Aliesya langsung tak salahkan ibu. Ini semua takdir. Kita kena terima.
Ariff masih lagi terpinga-pinga. Maisara menghampirinya dan menyatakan sesuatu yang cukup membuatkannya terpana. Dadanya berombak kencang.
Aliesya memandang Ariff mengharapkan pengertian setelah mendengar perkhabaran yang disampaikan oleh kakak iparnya. Ariff memaut tangan isterinya. Dia bergegas membawa Aliesya kerumah Ikhwan, tempat jenazah Mikail disempurnakan. Setibanya dirumah Ikhwan, mereka hanya dapat melihat jenazah Mikail telah diusung ke tanah perkuburan.

Pandangan Aliesya kelam. Dia lemah untuk terus berpijak. Ariff merangkul tubuh isterinya.
Ariff mengelap wajah isterinya dengan air suam untuk mendatangkan kelegaan buat Aliesya apabila isterinya sedar nanti. Aliesya membuka matanya yang sejak tadi terpejam rapat. Kepalanya terasa agak berat. Ariff memangku kepala isterinya dan menyandarkan bantal pada kepala katil. Dia mahukan yang terbaik buat Aliesya lebih-lebih lagi dalam keadaan isterinya yang tentu saja tertekan pada saat ini. Seraut wajah Aliesya ditatap sayu. Aliesya membalas renungan itu dengan mata yang berkaca.
"Abang, Aliesya minta maaf. Aliesya takkan sakitkan hati abang, Aliesya akan layan abang seadilnya tapi tolong jangan paksa Aliesya untuk melupakan Mikail dalam masa yang terdekat ni. Aliesya tak mampu. Aliesya mengharapkan sokongan dari abang."
Ariff meletakkan jari telunjuknya ke bibir Aliesya. Dia amat mengerti. Dia takkan menjadi sekejam itu untuk mendera perasaan Aliesya. Dan mulai detik ini, dia mengagumi insan bernama Mikail Solihin. Dia menarik Aliesya ke dalam pelukannya.
"Sayang, abang faham. Abang akan sokong Aliesya selagi abang mampu bernafas. Aliesya tak salah apa-apa dengan abang. Abang yang patut minta maaf. Maafkan abang, Aliesya."
Aliesya tak mampu bersuara. Rasa hatinya kala itu hanya mampu diluahkan dengan air mata. Seketika kemudian, telefon bimbitnya berbunyi. Aliesya tersentak. Namun digagahkan jua untuk menjawab panggilan. Usahlah diharap lagi suara Mikail akan menemani hari-harinya.
"Assalamualaikum, Aliesya. Aku nak jumpa kau esok. Ada sesuatu yang aku nak tunjuk."
Aliesya mengiakan permintaan Ikhwan. Setelah menjelaskan perkara sebenar, Ariff mengizinkan mereka bertemu malah dia ingin sekali menemui Ikhwan yang begitu setia pada persahabatan.

Ikhwan menggenyeh-genyeh matanya yang masih mengantuk. Dalam mamai dia terdengar nada deringan telefon bimbit Mikail. Ya Allah! Siapa lagi yang mahu menghubungi setelah mengetahui tuan punya telefon ini telah meninggal dunia. Dengan langkah longlai, Ikhwan mencapat telefon tersebut.
"Assalamualaikum, Encik Mikail. Saya Doktor Mukhriz. Sila datang ke hospital untuk mengambil laporan perubatan encik."
Dada Ikhwan berombak kencang.
"Oh! Iya, pukul berapa tu doktor?" Soal Ikhwan dalam nada tegang.
"Dalam pukul 10.00 pagi ya, encik."
Ikhwan menarik nafas sedalam yang mungkin.
"Baiklah, terima kasih, doktor." Tanpa melengahkan masa, Ikhwan bergegas ke bilik air. Kemudiannya dia menelefon Aliesya untuk menukar lokasi pertemuan mereka.

Aliesya mengetap bibir. Ariff memeluk bahu isterinya. Ikhwan menanti dengan penuh debar. Doktor Mukhriz akan menunjukkan keputusan laporan perubatan arwah Mikail.
"Silakan masuk." Doktor muda itu mempersilakan mereka bertiga ke biliknya.
"Saya mengucapkan takziah atas pemergian Encik Mikail. Sebenarnya dalam laporan perubatan ini, kami mendapati Encik Mikail menghidap penyakit barah otak di peringkat akhir. Saya belum sempat bertemunya untuk memberi rawatan susulan. Namun Allah lebih menyayangi Encik Mikail. Simpanlah laporan ini. Tabahkan hati kamu." Doktor Mukhriz menepuk bahu Ikhwan. Mereka berjabat tangan sebelum keluar dari bilik tersebut.
Ikhwan dan Ariff membuang pandang ke arah Aliesya. Kedua-duanya menyangka gadis itu akan menangis lagi namun ternyata jangkaan mereka silap. Aliesya kelihatan sangat tenang. Ikhwan membawa pasangan pengantin baru itu menuju ke Starbucks Coffee berhampiran. Dia pasti mereka kini memerlukan ketenangan ekoran gelodak rasa yang melanda jiwa kerana pemergian Mikail.
"Aliesya, aku nak sampaikan amanat terakhir arwah Mikail. Diari ini dan semua barang Mikail, kau yang paling layak simpan. Lagipun banyak kenangan antara kamu berdua dalam diari tu. Emm... Ini surat yang Mikail tinggalkan untuk kita. Dia tulis pada malam sebelum dia pergi. Kau bacalah." Ikhwan terus berlalu. Tidak mahu melihat air mata Aliesya tumpah lagi.
Ariff tenang memandu. Aliesya memegang erat kotak Donald Duck yang berisi barang-barang peninggalan arwah Mikail. Sampai sahaja di rumah, Aliesya berlari menaiki tangga. Dia mahu masuk ke bilik secepat mungkin. Ariff mengekori dari belakang.

Kehadapan insan-insan yang paling bererti dalam hidupku,


Mikail bersyukur dipertemukan dengan kamu berdua. Dalam hidup yang singkat ini, tak mungkin kita dapat ramal apa yang bakal berlaku. Mikail amat menyayangi kalian.
Ikhwan, aku bertuah dapat sahabat karib macam kau. Tiada lain yang aku harapkan, semoga kau berjaya mengecapi segala yang kau idamkan selama nie. Realisasikanlah impian kita bersama yang belum tentu dapat aku kecapi kelak. Aku akan tunggu saat-saat itu, Ikhwan. Aku yakin kau akan tunaikan hasrat aku nanti.
Aliesya, Mikail gembira sebab Aliesya tunaikan janji Aliesya untuk mengahwini Ariff. Mikail bangga sangat kerana Aliesya tak hampakan niat ibu bapa Aliesya semata-mata sebab Mikail. Terimalah Ariff seadanya. Tiada siapa yang betul dan salah dalam hal ni. Hanya Dia yang berkuasa dan Dialah yang menentukan setiap perjalanan hidup kita di muka bumi ini, Aliesya. Terimalah hakikat bahawa antara kita memang tiada jodoh.
Aliesya, lepas nie Mikail akan pergi untuk menyambung pengajian di Korea. Entah bila kita akan bertemu lagi, sayang. Ingatlah syurga seorang isteri terletak dibawah telapak kaki suami. Taatilah Ariff seadanya, Aliesya. Akan Ku Intai Bahagiamu Dari Jauh, Sayang.


Penuh Kasih Sayang,
Mikail Solihin



Membulat pula matanya sebaik membaca untaian kata-kata pada sekeping kertas kumal yang terselit pada diari arwah Mikail. Aliesya menahan titisan air mata dari membasahi pipi. Dia beristighfar panjang. Ariff hanya mampu memandang gelagat isterinya. Nak menyampuk, dia tidak tahu apa yang harus diperkatakan.
"Abang, kita pergi Korea?" Usul Aliesya dalam keadaan sebak sambil menggenggam erat tangan suaminya.
Ariff mendakap isterinya lantas mengucup dahi Aliesya. Inilah langkah yang terbaik untuk isteri kesayangannya, menenangkan diri untuk seketika.

Aliesya mencabut lalang yang tumbuh meliar di tanah perkuburan itu. Dia memegang erat jemari si kecil yang terkebil-kebil memerhatikan tingkahnya.
"Mikail, tunggu sekejap ya, sayang. Ibu dan ayah nak temankan pakcik Mikail. Dah lama ibu tak jumpa pakcik Mikail." Luah Aliesya lembut pada Mikail Solihin Bin Ariff Syakir yang baru berusia setahun itu. Dia mengucup anak itu penuh kasih.
Ariff memeluk berat bahu isterinya.
"Cuaca hari ini baik, insya Allah segalanya akan berjalan dengan lancar." seketika kemudian membentangkan tikar.
"Abang, tolak ke sini sikit." Tegur Aliesya lembut.
Ariff tersenyum. Dia bersedia membaca surah Yasin buat arwah Mikail. Setelah selesai menyedekahkan ayat-ayat suci, mereka menjirus air mawar ke pusara Mikail. Moga-moga sedekah mereka dapat mendamaikan Mikail di sana, Insya Allah...



-TAMAT-

1 ulasan: