Isnin, 5 Mac 2018

PADANG MAHSYAR

ASSALAMUALAIKUM W.B.T.

Ya Allah.Bila Terfikirkan Hal Ni..Meremang Bulu Roma..Kita Duduk Dalam Dunia Ni Hanya Sementara..Dari Awal Kita Tinggal Dalam Perut Ibu,Kemudian Dilahirkan Singgah Sementara Didalam Dunia Sebelum Menuju Ke Destinasi Terakhir Iaitu Alam Akhirat.. Bila Tiba Saatnya Nanti Tiada Apa Lagi Yang Tinggal Dalam Dunia Ni.. Dunia Itupun Sudah Tiada Lagi.. Kadang2 Bila Terdengar Ayat2 Suci Al Quran, Betapa Dahsyatnya Alam Akhirat Itu Apatah Lagi Pabila Dikumpulkan Dipadang Mahsyar..

Rasulullah S.A.W Pernah Bersabda :

"Didekatkan matahari pada hari kiamat kepada makhluk-makhluk sehingga matahari itu menjadi dekat kepada mereka sejarak satu mil; maka pada saat itu manusia berada dalam peluh masing-masing mengikut kadar amal jahatnya; ada di antara mereka yang peluhnya sampai ke mata kakinya, ada yang sampai ke lututnya, ada yang sampai ke pinggangnya, dan ada yang sampai peluhnya masuk ke dalam mulutnya".

Padang Mahsyar bukan satu tempat permainan hingga ia boleh menjadi modal cabaran antara manusia yang berbalah. Ia adalah satu tempat yang sangat menakutkan. 

Tempat di mana aib-aib kita disingkap Tuhan. Amal-amal baik kita dihisab dan ditimbang. Bahkan setiap amal dipertontonkan di situ. Ia adalah hari pendakwaan ke atas sekalian manusia. Pendakwaan Tuhan terhadap manusia yang tidak mampu langsung untuk kita tanggungkan.

Bagaimana dalam tempoh menemui hari sedahsyat ini, kita masih sempat dan sanggup memikirkan ada orang harus dan perlu merangkak kepada kita? Sedang amal kita dengan Tuhan pun entah bagaimana hisab dan timbangannya.

Sekali-kali tidak wujud sebarang bentuk penafian yang Islam sangat menekankan perihal hubungan manusia terhadap Tuhan dan hubungan manusia sesama manusia.

Sebagaimana firman-firman Tuhan yang menekankan kewajipan menjaga hubungan sesama manusia, dan hadis Nabi akan hak Muslim terhadap Muslim, juga bagaimana balasan terhadap mereka yang menzalimi hak ke atas manusia lain.

Tuhan memang sudah siap mengingatkan kehidupan, tidak hanya antara kita dan Dia, bahkan antara kita dengan orang lain. Dan penekanan ini, disertai ancaman berupa balasan terhadap amal buruk yang kita lakukan terhadap manusia lain.

“Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia.” (Ali Imran : 112)

Tetapi ancaman-ancaman ini ialah amaran yang kedatangannya berbentuk mutlak daripada Tuhan. Dan hak menghukum manusia juga hanya ada pada Tuhan, Allah yang Maha Berkuasa. Maka hak Tuhan ini jangan sekali-kali kita ambil dan campuri.

Tinggalkan kerja mengancam-ancam pembalasan akhirat dan berhenti menghukum pengakhiran manusia.

Kerana dalam sedar atau tidak,kita sebenarnya kehilangan rahmah. Masyarakat kita, Muslim khasnya, sudah kehilangan nilai mendoakan kebaikan buat orang lain. Kita merasakan kita layak mendoakan yang buruk-buruk kepada orang yang menzalimi kita.

Sedangkan Nabi tetap mendoakan Abu Jahal dan Abu Lahab, pemuda Mekah yang sentiasa zalim dan dengki kepada Muslimin, agar diberikan hidayah kepada mereka. Mengapa teladan yang ini tidak kita pilih dan ikuti?

Kita kehilangan sifat tawaduk’ dalam merenung ayat-ayat suci al-Quran. Sedangkan Nabi yang mulia, al-Quran diturunkan ke atas Baginda dengan semua ayat ancaman kepada golongan kuffar dan munafiq, dengan semua balasan-balasan berat. Adakah ayat-ayat ini menunjukkan apa yang akan Nabi terima di akhirat?

Sekali-kali tidak! Ayat ayat ini kesemuanya peringatan untuk Muslim. Peringatan dan teguran kepada kita sendiri. Bukan kepada orang lain. Al-Quran bukan untuk dituju-tuju pada orang lain. Ia untuk kita, manusia yang fitrahnya selalu lupa.

Sahabat-sahabat Nabi yang dijamin syurga untuk mereka, masih tetap mengambil ayat al-Quran sebagai peringatan dan ancaman kepada diri sendiri. Sehebat itu peringkat takwa mereka kepada Tuhan. Tetapi mengapa kita, saat dibacakan ayat-ayat ancaman di dunia, alam kubur dan hari kiamat, kita gemar menuding ayat itu kepada orang lain?

Kita benar-benar lupa al-Quran memang diturunkan sebagai peringatan kepada orang bertakwa. Jika perkara sekecil ini pun tidak boleh kita cerna, memang benarlah masyarakat Muslim Malaysia ini sedang sakit.

Sudahlah jauh daripada nilai sosial – hilang rahmah dalam berhubungan, bahkan kita tidak mahu pun menjadikan al-Quran sebagai peringatan kepada diri sendiri, menuding jari pula kepada orang lain?

Jika kita terus membiarkan penyakit ini, hancur dan musnahlah masyarakat Muslim yang benar pegangan dan peribadinya. Kita bukan sahaja sesak dengan penyakit ini, tetapi kita juga gagal menunjukkan betapa rahmahnya Islam yang menjadi keyakinan dan anutan kita.

Teruslah berperang siapa yang akan merangkak di padang Mahsyar. Teruskan dengan doa-doa memohon pembalasan kepada orang yang menzalimi kita. Teruskan menuding jari kepada orang lain saat ayat-ayat ancaman daripada al-Quran dibacakan di hadapan kita.

Teruskan bermain dengan semua perkara kesukaan kita ini. Bermainlah dengan pelajaran-pelajaran agama. Sampai kita diberi balasan seperti kaum Bani Israel dahulu, mungkin waktu itulah baru kita akan tersedar.

Tidak ada perkara yang lebih menggentarkan jiwa orang mukmin melainkan apabila disebut nama Allah dan apabila datangnya hari pembalasan. Setiap amalnya akan dihitung. Pada hari itu titian sirat akan menjadi penentu ke syurga atau neraka kah mereka. Tidak ada yang lebih menggusarkan hati melainkan kebimbangan bertemu dan menjawab soalan demi soalan daripada Tuhan.

Dan Islam adalah agama rahmah. Agama yang di dalamnya penuh dengan kasih sayang antara Tuhan dengan hamba, dan antara hamba sesama mereka. Cukuplah sebahagian agamawan kita asyik menunjukkan betapa Islam ini agama menghukum.

Manusia mencari harapan dan harapan itu ada pada agama kita, Islam yang sangat sejahtera. Limpahkanlah rahmah dan mahabbah sebagaimana Nabi lakukan terhadap para sahabat dan Muslim pada zaman itu. Sekurang-kurangnya itulah amal yang barangkali akan dihisab ketika hari perhitungan nanti.

Kemudian Nabi dan sahabat yang lain mencari Thabit dan menjumpai beliau sedang menangis hingga terperosok di dinding akibat sangat bimbang dan gentar ayat-ayat ancaman Tuhan ini diturunkan khusus buatnya hanya kerana beliau mempunyai suara yang kuat.

Seorang sahabat yang dijanjikan syurga tetapi masih menangis membayangkan dirinya lah yang diancam Tuhan, sedangkan sebenarnya ayat itu diturunkan sebagai teguran kepada sahabat Nabi yang lain yang sedang bergaduh dengan suara yang sangat kuat. 

Sudah Cukupkah Amalan Kita Sebelum Tiba Ke Destinasi Terakhir.? Sempatkah Kita Mengumpul Amalan Yang Secukupnya Sebelum Kita Berdepan Dengan Allah S.W.T.? Tepuk Dada Tanyalah Iman..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan